Cara Kerja Paytren

Follow on G+

TEORI EVOLUSI

Halangan Pertama Yang Gagal diAtasi: Asal Usul Kehidupan

Teori evolusi ini mendakwa bahawa semua spesis 
hidupan wujud dari satu sel tunggal, yang timbul

dalam zaman dunia primitif lebih kurang 3.8 ribu 
juta tahun dahulu. Bagaimana satu sel tunggal

membentuk jutaan spesis hidupan yang kompleks,

dan sekiranya benar seperti dakwaan mereka

bahawa proses evolusi berlaku sedemikian, kenapa

kesannya dari rekod-rekod fosil tidak ditemui,

merupakan persoalan yang belum dapat dijawab.

Bagaimanapun, pertama dan yang paling penting,

kita mesti berhenti pada titik pertama dakwaan teori

evolusi ini. Bagaimana dakwaan "sel tunggal" ini

wujud?.

Ketika teori evolusi ini menafikan penciptaan dan

tidak menerima sebarang campurtangan kuaas

luar biasa, ia mempertahankan bahawa 'sel

pertama' terhasil secara kebetulan di dalam

lingkungan hokum alam, tanpa sebarang rekaan,

perancangan atau peraturan. Berdasarkan kepada

teori ini, materi non-hidupan pasti menghasilkan

satu sel hidup sebagai hasil kebetulan. Ini, akan

tetapi, adalah sebuah dakwaan yang tidak

konsisten dengan hukum-hukum biologi yang

sangat mantap dan kukuh.

'Kehidupan Lahir Dari Kehidupan'.

Darwin tidak menyebut mengenai asal usul

hidupan di dalam bukunya. Disebabkan

pemahaman saintifik yang masih primitif di

zamannya, dia menganggap benda hidupan hanya

mempunyai struktur yang ringkas. Menurut teori

yang dikenali sebagai 'generasi spontan' yang

dipercayai sejak Zaman Pertengahan, ianya

dipercayai bahwa zarah-zarah non-hidupan akan

berpadu bersama-sama dengan nasib dan

membentuk suatu makhluk hidupan. Pada masa

itu, masyarakat umum mempercayai bahawa

serangga terbentuk dari sisa makanan dan tikus

terbentuk daripada gandum. Eksperimen yang

'menarik' dilakukan untuk membuktikannya. Sedikit

gandum di tebarkan ke atas timbunan kain buruk

yang kotor, dan ianya difikirkan bahawa setelah

menanti seketika, tikus akan menjelma daripada

kombinasi itu.Daging yang menjadi ulat adalah

bukti bahawa hidupan menjelma daripada unsur-

unsur bukan hidup. Sebaliknya, setelah difahami

kemudian bahawa ulat-ulat itu sebenarnya tidak

wujud dengan sendiri dari permukaan daging,

tetapi timbul dari larva, lebih kecil dari apa yang

boleh dilihat oleh mata, yang dibawa oleh lalat dan

ditinggalkan di situ.

Ketika Darwin menulis bukunya The Origin of

Species, kepercayaan bahawa bakteria boleh

wujud dari benda non-organik (bersifat hidupan)

mendapat penerimaan luas dalam dunia sains.

Padahal, lima tahun setelah penerbitan buku

Darwin, ahli biologi Perancis terkenal Louis Pasteur,

secara terperinci memusnahkan kepercayaan ini

yang merupakan asas evolusi.

Sebagai hasil dari kajian yang panjang dan

pemerhatiannya, Pasteur sampai kepada

keputusan dalam pernyataannya 'dakwaan bahawa

benda yang mati boleh melahirkan kehidupan telah

dikubur dalam sejarah demi kebaikan'.

Orang yang mempertahankan teori evolusi ini,

menolak penemuan Pasteur ini untuk masa yang

panjang. Kini, sains yang berkembang maju dan

telah menunjukkan bahawa struktur yang rumit

dalam sel hidupan, kesalahan dakwaan bahawa

hidupan wujud dengan sendiri menjadi lebih jelas.

Usaha Tidak konklusif Abad ke 20.

Di abad ke 20 ini, evolusionis yang pertama

meneruskan subjek asal usul hidupan ini ialah ahli

biologi Russia Alexander Oparin. Dalam banyak

tesisnya yang dibentangkan dalam tahun 1930 an,

dia cuba untuk menerangkan bahawa sel hidupan

telah wujud melalui kebetulan. Tetapi usaha ini

berakhir dengan kegagalan, dan Oparin membuat

sendiri pengakuannya 'malangnya, asal usul sel ini

akan kekal menjadi persoalan yang mana

sebenarnya ia adalah titik yang paling gelap dalam

keseluruhan teori evolusi'.

Para evolusionis yang mengikuti jalan yang sama

dengan Oparin cuba untuk melakukan eksperimen

untuk menyelesaikan masalah asal usul hidupan

ini. Eksperimen yang paling terkenal ialah yang

dilakukan pada tahun 1953 oleh seorang ahli kimia

Amerika yang terkenal, Stanley Miller. Miller

menyatukan beberapa gas, yang didakwanya

sebagai atmosfera bumi primitif dalam kondisi

eksperimen, menambahkan tenaga kepada

campuran ini, dan mensintesiskan beberapa

molekul organik (asid amino) yang digunakan

dalam penghasilan protein.

Pembatalan kepada eksperimen itu, yang mana

dalam tahun itu dianggap sebagai langkah penting

di atas nama evolusi, dan atmosfera yang

digunakan dalam eksperimen itu ialah perbezaan

yang besar berbanding dengan dunia sebenar,

ditimbulkan beberapa tahun berikutnya.

Selepas berdiam diri seketika, Miller akhirnya sendiri

mengakui bahawa atmosfera yang digunakan

adalah tidak realistik.

Semua usaha-usaha proses evolusi sepanjang

abad ke 20 ini untuk menerangkan masalah asal

usul hidupan berakhir dengan kegagalan. Seorang

ahli geokimia, Jeffrey Bada dari institut Scribb di

Sandiego mengakui kebenaran ini dalam artikel

yang diterbitkan pada tahun 1998 dalam majalah

Earth golongan evolusionis;

Hari ini sempena abad yang akan kita tinggalkan,

kita masih menghadapi masalah yang rumit yang

masih belum selesai yang kita miliki apabila

memasuki abad ke 21; iaitu bagaimana asal usul

kehidupan dimulakan di bumi?.

Struktur Kompleks Hidupan.

Sebab asas teori evolusi ini menjadi kesukaran

yang besar berhubung dengan asal usul hidupan

ialah satu fakta bahawa hidupan yang dianggap

sebagai struktrur yang ringkas, sebenarnya

mempunyai struktur kompleks yang sukar untuk

dibayangkan. Sel hidupan ini jauh lebih kompleks

dari semua keluaran teknologi yang pernah

dihasilkan oleh manusia. Tahap kerumitan ini,

sehinggakan makmal yang paling canggih di dunia

pun tidak mampu menghasilkan zarah-zarah

bukan hidupan yang berpadu dan menghasilkan

sel hidupan.

Keadaan yang diperlukan untuk kewujudan sel ini

adalah lebih jauh dari apa yang boleh diterangkan

melalui kebetulan. Kebarangkalian protein yang

merupakan blok binaan bagi sel untuk disintesiskan

secara kebetulan ialah 1 peluang dalam 10950

untuk satu purata protein terhasil dari 500 amino

asid. Dalam matematik, kebarangkalian yang lebih

kecil dari 1 melebihi 10 secara praktikalnya adalah

dianggap mustahil.

Molekul DNA, yang terkandung dalam nukleus sel

dan yang mengandungi maklumat genetik,

merupakan satu bank data yang menakjubkan.

Sekiranya kod genetik manusia ditulis ke dalam

kertas ianya akan memenuhi satu perpustakaan

dengan 900 jilid, 500 lembar kertas setiap jilid.

Dan di sini satu perkara penting untuk ditambah:

DNA hanya boleh mereplikasi dengan pertolongan

beberapa protein khusus (enzim). Bagaimanapun,

pembentukan enzim-enzim ini hanya terjadi

dengan maklumat yang telah dikodkan dalam

DNA. Pergantungan di antara satu sama lain ini,

menunjukkan bahawa kesemuanya ini mesti

berada pada masa yang sama untuk proses

replikasi. Ini menjadikan senario dakwaan bahawa

hidupan terbentuk sendiri menemui kebuntuan.

Seorang profesor evolusi terkenal, Leslie Ogel dari

San Diego Amerika, mengakui kebenaran ini pada

edisi Oktober 1994 majalah Scientific American;

Ianya suatu yang sangat-sangat mustahil untuk

diterima bahawa protein dan nuklik asid, kedua-

duanya yang sangat kompleks secara struktur,

wujud secara spontan di tempat yang sama pada

masa yang sama. Namun ianya juga mustahil

untuk kewujudan salah satu tanpa kedua-duanya.

Dan maka, pada sekilas pandang, seorang boleh

menyimpulkan bahawa hidupan tidak akan, yang

sebenarnya, terwujud dengan cara kimia semata.

Satu yang tidak diragui, bahawa sekiranya suatu

yang mustahil untuk hidupan wujud melalui kesan

semulajadi, maka seseorang itu mesti menerima

kebenaran bahawa hidupan mesti 'diciptakan'

dengan cara luarbiasa. Kebenaran ini secara

terbuka membatalkan teori evolusi, yang tujuan

utamanya ialah untuk menafikan kebenaran

Penciptaan.

Mekanisme Imaginasi Mengenai Evolusi.

Titik kedua yang penting membatakan teori Darwin

ini ialah fakta bahawa suatu yang telah

direalisasikan oleh dua konsep yang dikemukakan

oleh teori ini sebagai 'mekanisme proses evolusi'

sebenarnya tidak memiliki sebarang kuasa evolusi.

Darwin secara total menghubungkan teori evolusi

yang dikemukakannya kepada mekanisme 'pilihan

semulajadi'. Kepentingan yang digantungkan

bersama dengan mekanisme ini jelas dilihat dalam

bukunya The Origin of Species, by Means Natural

Selection'

Ianya berasaskan kepada idea iaitu dalam

persaingan untuk kekal di dalam alam hidupan

yang mana lebih kuat dan mampu beradaptasi ke

dalam keadaan semulajadi, akan terus kekal.

Sebagai contoh, sekawan rusa yang diancam oleh

haiwan pemangsa, rusa yang berlari dengan

pantas akan terus hidup. Dalam keadaan ini,

sekumpulan rusa yang terus hidup itu terdiri dari

individu yang pantas dan bertenaga. Tetapi sudah

jelas bahawa mekanisme ini tidak menyebabkan

rusa berevolusi, ianya tidak boleh menukarkan

rusa menjadi spesis lain, contohnya kuda.

Atas alasan ini, mekanisme pilihan semulajadi tidak

memiliki sebarang kuasa proses evolusi. Darwin

menyedari fakta ini, dan dalam The Origin of

Species dia terpaksa mengakui;

Pilihan wajar ini tidak dapat melakukan apa-apa

sehingga variasi yang berfaedah mempunyai

peluang untuk terjadi.

Impak Lamarck.

Jadi, bagaimana 'variasi menguntungkan' ini

terjadi? Dalam waktu pemahaman saintifik yang

masih primitif di zamannya, Darwin cuba

menyandarkan jawapan bagi persoalan ini kepada

Lamarck. Menurut ahli biologi Perancis Lamarck,

yang hidup sebelum Darwin, benda hidupan

menurunkan perubahan fizikal yang mereka alami

sepanjang hidup mereka kepada generasi

seterusnya, dan generasi baru yang terhasil adalah

hasil dari sifat-sifat yang terkumpul dari generasi ke

generasi lain. Sebagai contoh, dalam pandangan

Lamarck, zirafah berkembang daripada kijang,

yang lehernya berkembang menjadi lebih panjang

dari generasi ke satu generasi ketika bersaing untuk

memakan daun pada dahan yang tinggi.

Darwin memberikan contoh yang sama, misalan

seperti yang didakwanya dalam The Origin of

Species bahawa beruang-beruang yang masuk ke

dalam laut bertukar menjadi ikan paus dengan

peredaran masa.

Tetapi hukum pewarisan yang ditemui oleh

Mendel, yang mana telah pun dibuktikan oleh

kemajuan sains di abad ke 20 ini, memusnahkan

mitos bahawa sifat yang diperolehi boleh

diturunkan kepada generasi seterusnya. Dengan

ini, pilihan semulajadi merupakan satu yang tidak

bererti, dan dengan sebab itu, ianya menjadi suatu

mekanisme yang langsung tidak memberi kesan

apa-apa.

Neo Darwinisme Dan Mutasi.

Dalam usaha mencari penyelesaian dalam situasi

ini, penganut Darwinisme telah mengemukakan

'teori sintetik moden', atau neo-Darwinisme

sebagai mana yang diketahui dunia pada akhir

tahun 1930 an. Di samping pilihan semulajadi, neo-

Darwinisme menambah lagi kenyataan seperti

'sebab kepada variasi yang berfaedah', mutasi, atau

kerosakan di dalam gen makhluk hidupan adalah

kesan dari pengaruh luaran seperti radiasi atau

kesilapan duplikasi.

Dan sehingga hari ini, model yang

mempertahankan kesahannya atas nama evolusi

ialah neo-Darwinisme. Teori ini mengekalkan

dakwaan bahawa jutaan makhluk hidupan dalam

dunia timbul sebagai hasil mutasi, atau kesilapan

genetik sepanjang masa, di dalam organ kompleks

hidupan ini seperti telinga, mata, paru-paru dan

kepak. Tetapi di sana terdapat fakta saintifik yang

menolak teori ini; mutasi tidak memajukan

hidupan, sebaliknya, merosakkan mereka.

Sebab untuk ini sangat mudah, DNA mempunyai

struktur yang sangat kompleks, sebarang

kebarangkalian perubahan dalam molekul akan

membawa kerosakan. Seorang pakar genetik

Amerika B. G. Ranganathan menerangkan seperti

berikut;

Mutasi adalah kecil, rawak dan merbahaya. Ianya

jarang berlaku dan kemungkinan yang baik ialah

ianya tidak memberi kesan. Empat ciri mutasi ini

menunjukkan bahawa mutasi tidak membawa

kepada perkembangan melalui proses evolusi.

Perubahan rawak dalam organisma khusus yang

tinggi ialah samada tidak berjaya atau sangat

merbahaya. Perubahan sembarangan dalam jam

tidak membaiki jam itu. Ianya sangat mungkin

membahayakannya atau yang paling baik, tidak

memberi apa-apa kesan. Gempa bumi tidak

memperbaiki bandar, sebaliknya ia membawa

kehancuran.

Tidak menghairankan, tiada contoh mutasi, yang

berguna, yang dapat diperhatikan membangunkan

kod genetik sejauh ini. Suatu yang jelas kini ialah

semua mutasi adalah membahayakan. Ianya suatu

yang disedari bahawa mutasi teori evolusi, yang

dicadangkan sebagai 'mekanisme proses evolusi'

sebenarnya adalah satu kejadian genetik yang

hanya merosakkan dan melumpuhkan hidupan.

(mutasi yang paling biasa dalam manusia ialah

kanser). Sudah tentu mekanisme yang

merosakkan tidak dapat menjadi satu 'mekanisme

evolusi'. Pilihan semulajadi yang diakui oleh

Darwin, 'tidak dapat melakukan apa-apa dengan

sendirinya'. Kebenaran ini menunjukkan kepada

kita bahawa tidak ada 'mekanisme proses evolusi'

dalam alam. Dan sekiranya mekanisme proses

evolusi tidak wujud, maka period yang

diimaginasikan yang dipanggil proses evolusi juga

tidak harus wujud.

Rekod-Rekod Fosil: Tiada Tanda Bentuk peralihan.

Bukti yang paling jelas yang menunjukkan bahawa

senario teori evolusi ini tidak pernah terjadi ialah

catatan rekod fosil.

Menurut teori evolusi, makhluk hidupan

berkembang dari satu sama lain. Spesis yang

wujud lebih awal bertukar kepada bentuk lain

sepanjang peredaran masa dan semua spesis

timbul melalui cara ini. Menurut teori ini juga,

perubahan ini meliputi waktu jutaan tahun dan

digerakkan ke depan, langkah demi langkah.

Hal ini menjadi satu kes, bahawa jutaan 'spesis

peralihan' (transition form) seharusnya timbul dan

hidup sepanjang waktu perubahan yang didakwa

ini.

Sebagai contoh, pada waktu dulu, sekalipun ikan

mengekalkan ciri-cirinya, tetapi seharusnya dia

memiliki beberapa ciri-ciri reptilia, dan makhluk

setengah ikan-setengah reptilia mesti wujud. Atau,

sementara masih memiliki ciri-ciri reptilia, mereka

mesti memiliki ciri-ciri burung dan makhluk reptilia-

burung mesti wujud. Hal Ini, oleh kerana mereka

berada dalam period transformasi, maka

seharusnya ada bentuk-bentuk yang lemah, tidak

lengkap, dan cacat. Para evolusionis menamakan

makhluk begini yang mereka percayai pernah

hidup ketika dahulu sebagai 'bentuk-bentuk

peralihan'.

Sekiranya makhluk ini benar-benar wujud zaman

dahulu, bilangannya dan kepelbagaiannya mesti

mempunyai angka berjuta-juta. Dan tanda-tanda

makhluk yang benar-benar ganjil ini mesti ditemui

di dalam rekod-rekod fosil. Dalam theOrigin of

Species Darwin menerangkannya seperti berikut;

Jika teori saya menjadi benar, jutaan jenis-jenis

peralihan yang menghubungkan secara rapat

semua spesis kumpulan yang serupa bersama

mestilah wujud secara pasti ..sebagai akibatnya,

bukti-bukti bekas kewujudan mereka hanya boleh

ditemui di antara fosil-fosil yang tinggal.

Harapan Darwin Yang Musnah.

Meskipun kajian fosil yang dilakukan bagai hendak

gila dalam semua bidang yang bermula dari

pertengahan abad ke 19 hingga kini, sebarang fosil

bentuk-bentuk peralihan bagaimanapun sehingga

hari ini masih gagal untuk ditemukan. Semua

penemuan-penemuan yang dilihat dalam kerja cari

gali dan penyelidikan yang telah dijalankan, jauh

menunjukkan dari apa yang dijangkakan oleh para

evolusionis, sebaliknya menunjukkan bahawa

makhluk hidupan timbul seadanya, cukup

sempurna dan lengkap.

Seorang paleontologis (pakar fosil) British

terkemuka Derek W. Ager mengakui hal ini

meskipun seorang evolusionis;

Hal yang timbul sekiranya kita mengkaji rekod fosil

secara terperinci, samada peringkat order atau

spesis, kita akan menemui -berulang kali- bukanlah

proses evolusi perlahan-lahan, sebaliknya letupan

secara tiba-tiba satu kumpulan dalam tanggungan

satu yang lain.

Dalam perkataan lain, rekod fosil, semua spesis

makhluk hidupan timbul secara tiba-tiba dan dalam

bentuk terakhir mereka, menunjukan tidak terdapat

sebarang peralihan bentuk di antara mereka. Ini

adalah tentangan yang tepat kepada pandangan

Darwin. Selanjutnya ini adalah bukti yang paling

kuat bahawa makhluk hidupan adalah dicipta.

Kerana satu-satunya penjelasan mengenai

kewujudan hidupan yang bersifat tiba-tiba dan

sempurna tanpa leluhur sebagai titik mula evolusi

ialah bahawa mereka sebenarnya diciptakan.

Kebenaran ini diterima oleh seorang evolusionis

dan biologis yang terkenal, Douglas Futuyama;

Penciptaan dan Evolusi, di antara mereka,

penjelasan mutlak yang mungkin mengenai asal

usul makhluk hidupan. Organisma daratan kedua-

duanya kembang atau tidak. Jika berkembang,

maka mereka harus berkembang melalui spesis

yang wujud lebih dahulu melalui beberapa proses

modifikasi. Sekiranya mereka timbul alam bentuk

yang tiba-tiba maju, mereka seharusnya telah

diciptakan oleh suatu Kuasa yang bijaksana.

Fosil-fosil menunjukkan bahawa makhluk hidupan

timbul dalam dunia secara lengkap dan dalam

bentuk yang sempurna. Dalam ayat lain, 'asal usul

spesis', yang bertentangan dengan anggapan

Darwin ialah merupakan hasil Penciptaan dan

bukan evolusi.

Mitos Mengenai Evolusi Manusia.

Perkara yang paling kerap dikemukakan oleh

penyokong teori evolusi ialah asal usul manusia.

Dakwaan golongan darwinis mengenai perkara ini

ialah dengan menganggap bahawa manusia

moden yang hidup hari ini adalah keturunan dari

beberapa makhluk seperti monyet. Dalam period

ini, yang dianggarkan lebih kurang 4-5 juta tahun

lalu, ianya didakwa bahawa di sana wujud 'bentuk

peralihan' di antara manusia moden dan

leluhurnya. Dalam bentuk fakta, terdapat 4

'kategori' asas dalam keseluruhan senario ilusi ini;

1. Australopithecus

2. Homo habilis

3. Homo erectus

4. Homo sapiens

Para evolusionis memberikan nama

Australopithecus yang bermaksud beruk selatan

kepada leluhur manusia yang paling awal seperti

monyet ini. Spesis ini sebenarnya adalah satu

spesis beruk yang sudah pupus. Penyelidikan yang

luas dan teliti yang dilakukan oleh Lord Solly

Zuckerman dan Professor Charles Oxnard, dua

pakar anatomi terkenal dari Britain dan Amerika

mengenai Australopithecus, telah mendapati

bahawa makhluk ini sebenarnya adalah sejenis

spesis beruk yang sudah pupus dan tidak

mempunyai sebarang persamaan dengan

manusia.

Para evolusionis membahagikan fasa evolusi

manusia berikutnya kepada kelas 'homo' atau

manusia. Menurut dakwaan ini lagi, hidupan dalam

siri 'homo' ini lebih maju dari Australopithecus.

Evolusionis juga membentangkan tulang fosil

makhluk yang berbeza ini sebelah menyebelah,

dan menyusun satu rajah evolusi melalui imaginasi

mereka. Gambarajah yang terhasil ini adalah satu

imaginasi, kerana menurut fakta sebenarnya, tidak

ada sebarang penghubung proses evolusi antara

kelas-kelas yang berbeza ini yang dapat dibuktikan.

Ernst Mayr, seorang penyokong terpenting teori

evolusi abad ke 20 ini telah menerima hal ini

dengan berkata 'rantai yang mencecah sejauh

homo sapiens sebenarnya telah hilang'.

Ketika menggambarkan gambarajah kedudukan

Australopithecus>Homo habilis>Homo

erectus>Homo sapiens, evolusionis berkata,

bahawa setiap spesis merupakan leluhur kepada

spesis berikutnya. Sebaliknya penemuan terbaru

oleh seorang paleontologis menunjukkan bahawa

Australopithecus, homo Habilis dan homo Erectus

telah menetap pada masa yang sama, di bahagian

lain dalam dunia.

Selanjutnya, dengan menjadi kelas yang masih

hidup dari homo Erectus sehingga hari ini: homo

sapiens Neandertalensis dan homo sapien Sapien

(manusia moden) ditemui hidup sekali di masa

yang sama.

Hal ini, sudah tentu menunjukkan pembatalan

mengenai kelas-kelas ini yang didakwa sebagai

leluhur kepada jenis yang berikutnya. Stephen Jay

Gould, seorang dari peleontologis universiti

Harvard, sekalipun merupakan seorang

evolusionis, menerangkan dilemma yang dihadapi

oleh teori Darwin dalam hal ini;

Apa yang akan terjadi kepada tangga kami, jika di

sana ada tiga hominid keturunan yang tinggal

bersama-sama (Australopithecus Africanus,

Robust Australopithecines, Homo Habilis), tidak

jelas siapa yang timbul dari siapa? Selebihnya, tidak

ada satu pun dari ketiga-tiganya mempamerkan

arah proses evolusi sewaktu kedudukan mereka di

dalam dunia.

Secara ringkasnya, lukisan-lukisan yang

digambarkan dalam surat khabar atau dalam buku

sekolah mengenai gambaran makhluk 'setengah

manusia setengah monyet', dan dalam ayat lain,

sinopsis evolusi manusia yang mereka cuba

hidupkan sekadar dengan metode propaganda,

adalah merupakan suatu mitos tanpa asas saintifik.

Meskipun seorang evolusionis, Lord Solly

Zuckerman seorang saintis Britain yang dihormati

dan terkemuka, mengkaji hal ini berapa tahun

lamanya, dan melakukan 15 kajian terhadap fosil

Australopithecus, dan akhirnya sampai kepada

kesimpulan bahawa tidak ada satu rumpun

keluarga yang nyata, berkembang dari makhluk

seperti beruk itu yang sampai kepada manusia.

Zuckersman juga membuat satu 'spektrum sains'

yang menarik. Dia menyenaraikan 'spektrum' ini

dari cabang-cabang pengetahuan yang

diterimanya sebagai saintifik sehingga kepada yang

tidak diterimanya sebagai saintifik. Di bawah jadual

Zuckerman, yang paling saintifik atau dalam

perkataan lain, yang berdasarkan kepada

keputusan yang lebih konkrit, ialah cabang kimia

dan fizik. Selepas itu barulah sains biologi, dan

sains sosial. Pada bahagian akhir spektrum ini,

bahagian yang dianggap paling tidak saintifik

menurut Zuckerman ialah 'persepsi luarbiasa' -

konsep seperti telepati dan firasat- dan yang

terakhir ialah evolusi manusia!!. Zuckerman

menerangkan kedudukan akhir spektrum ini

sebagai berikut;

Kita kemudian bergerak ke kanan gambaran

kebenaran objektif ke dalam bidang-bidang sains

biologikal yang bersifat andaian seperti, persepsi

luarbiasa atau mengenai penafsiran sejarah fosil

manusia, di mana bagi evolusionis apa saja

mungkin -dan di mana dengan semangat

berkobar-kobar tukang percaya (dalam evolusi)

kadang-kadang boleh mempercayai beberapa

perkara bertentangan pada waktu yang sama.

Dengan ini, mitos evolusi manusia ini

mengandungi ulasan yang prejudis oleh segelintir

orang yang percaya secara membuta tuli kepada

teori-teori yang berasaskan fosil yang mereka

temui.

Teknologi Dalam Mata Dan Telinga.

Seperkara lagi yang masih kekal tanpa sebarang

jawapan oleh teori evolusi ini ialah ketinggian kualiti

persepsi dalam telinga dan mata.

Sebelum meneruskan subjek mengenai mata ini,

mari kita secara ringkas menjawap soalan

'bagaimana kita melihat'. Sinaran cahaya yang

datang dari objek jatuh ke atas retina mata. Di sini

sinaran cahaya ini ditukarkan kepada isyarat elektrik

oleh sel-sel dan sampai ke titik kecil di belakang

otak yang dipanggil pusat penglihatan. Isyarat

elektrik ini ditefsirkan sebagai sebuah imej di pusat

otak setelah melalui beberapa siri proses.

Dengan latar belakang teknikal ini. mari kita fikirkan

sejenak.

Otak merupakan organ yang kalis dari cahaya. Ini

bermakna bahagian dalam otak adalah amat gelap,

dan cahaya tidak dapat sampai ke bahagian di

mana otak terletak. Bahagian yang dipanggil pusat

penglihatan merupakan tempat yang sangat gelap

di mana cahaya tidak dapat sampai kepadanya,

ianya mungkin, bahkan tempat yang paling gelap

kamu pernah ketahui. Akan tetapi, sebenarnya

kamu melihat terang benderang dan kekilauan

dunia ini dari pusat kegelapan ini.

Imej yang terbentuk di dalam mata ini sangat

tajam dan jelas, bahkan teknologi abad ke 20 ini

tidak mampu untuk menghasilkannya. Sebagai

contoh, lihat pada buku yang kamu baca, yang

berada di tangan kamu, kemudian angkat kepala

kamu dan perhatikan sekeliling kamu. Pernahkah

kamu melihat imej seperti ini ketika melihat tempat

lain? Sekalipun skrin televisyen yang dihasilkan oleh

pengeluar televisyen terhebat di dunia masih tidak

dapat menghasilkan imej seperti ini kepada kamu.

Imej ini bersifat tiga-dimensi, berwarna dan

mempunyai ketajaman yang tinggi. Untuk lebih

seratus tahun, beribu-ribu jurutera berusaha untuk

menghasilkan imej dengan ketajaman seperti ini.

Kilang-kilang, premis besar telah didirikan, banyak

kajian telah dibuat, perancangan dan rekaan juga

dilaksanakan untuk tujuan ini. Sekali lagi, lihat di

skrin televisyen dan buku yang berada di tangan

kamu. Kamu akan melihat di sana ada perbezaan

besar dari sudut ketajaman dan kejelasan.

Selanjutnya, skrin televisyen hanya memaparkan

imej dua dimensi, sebaliknya melalui mata kamu,

kamu melihat perspektif mendalam imej tiga

dimensi.

Untuk beberapa tahun, puluhan ribu jurutera cuba

untuk menghasilkan televisyen tiga dimensi untuk

mencapai kualiti penglihatan seperti mata. Memang

benar, mereka telah membuat sistem televisyen

dengan tiga dimensi, tetapi ianya tidak mungkin

dapat di lihat tanpa meletakkan kaca-kaca; dan lagi

ia hanyalah sekadar imej tiga dimensi yang palsu.

Latar belakangnya lebih kabur, latar depannya

timbul seperti latar kertas. Tidak sekali-kali mungkin

untuk menghasilkan penglihatan yang tajam dan

jelas seperti mata. Dalam kedua-dua kamera dan

televisyen, terdapat imej yang kurang berkualiti.

Evolusionis mendakwa bahawa mekanisme yang

menghasilkan imej yang tajam dan jelas ini

terbentuk dengan kebetulan. Sekarang, sekiranya

seorang memberitahu kamu bahawa televisyen di

bilik kamu terjadi hasil daripada kebetulan, bahawa

semua zarah-zarahnya tiba-tiba bersatu dan

membentuk alat yang menghasilkan imej ini, apa

yang kamu akan fikir? bagaimana atom-atom

mampu menghasilkan apa yang tidak mampu

dibuat oleh beribu-ribu manusia?.

Sekiranya sebuah alat yang menghasilkan satu

imej yang lebih berbanding mata tidak terjadi

secara kebetulan, maka ianya satu bukti yang jelas,

bahawa mata dan imej yang dihasilkan oleh mata

lebih lojik tidak terbentuk secara kebetulan. Situasi

yang sama juga berlaku di telinga. Bahagian telinga

luar menerima bunyi dengan aurikel dan

membawa bunyi itu ke bahagian telinga tengah;

bahagian tengah telinga menukarkan getaran bunyi

itu dengan menguatkan mereka; telinga dalam

menghantar getaran ini ke otak dengan

menukarkannya kepada isyarat elektrik.

Sepertimana juga mata, tindakan mendengar ini

berakhir di pusat pendengaran di otak.

Situasi di mata juga sama seperti untuk telinga.

Bahawa otak adalah kedap dari sebarang bunyi

seperti mana kedap dari cahaya; ia tidak

membenarkan sebarang suara sampai ke

dalamnya. Dengan itu, bagaimana bising di luar

sekalipun, bahagian dalam otak adalah keadaan

yang amat sunyi. Namun, bunyi yang paling

nyaring tetap dirasakan di otak. Di dalam otak yang

kedap dari sebarang bunyi, kamu mendengar

simfoni dari sebuah orkestra, dan mendengar

semua kebisingan di tempat yang sesak. Akan

tetapi, jika kadar bunyi dalam otak kamu diukur

dengan alat yang tepat pada suatu ketika, ianya

didapati bahawa keadaan di dalamnya adalah

sangat sunyi.

Seperti kes pengimejan, usaha selama berdekad-

dekad juga diambil untuk membuat dan

menghasilkan bunyi suara yang sama seperti yang

asli. Hasil dari usaha ini, ialah keluaran seperti

perakam suara, sistem ketepatan-tinggi, dan

sistem pengesan suara. Di sebalik semua teknologi

ini dan ribuan jurutera dan pakar-pakar yang

bekerja dalam usaha ini, sehingga sekarang tidak

ada satu bunyi yang terhasil yang mempunyai

ketajaman dan kejelasan yang sama seperti bunyi

yang di dengar oleh telinga. Cuba lihat kepada

sistem Hi-Fi dengan kualiti yang paling tinggi yang

dihasilkan oleh syarikat-syarikat besar dalam

industri muzik. Bahkan dalam alat ini, ketika suara

dirakamkan, setengah darinya hilang; atau ketika

menghidupkan Hi-Fi kamu selalu mendengar bunyi

desisan sebelum lagu bermula. Bagaimanapun,

bunyi yang dihasilkan oleh teknologi tubuh

manusia lebih tajam dan sangat jelas. Telinga

manusia tidak pernah menerima satu bunyi

bersama-sama dengan bunyi desisan atau seperti

gangguan pemancar seperti Hi-Fi; telinga

menerima bunyi persis dengan bunyi itu, tajam

dan jelas. Ini adalah keadaannya sejak penciptaan

manusia.

Setakat ini, tidak ada alat visual atau perakam yang

dibuat oleh manusia begitu sensitif dan berjaya

merasakan data sensori seperti telinga dan mata.

Milik Siapakah Kesedaran Melihat Dan Mendengar

Yang Terdapat Dalam Otak.

Apakah sebenarnya yang melihat segala macam

godaan dunia dalam otaknya, mendengar kepada

simfoni dan bermain dengan burung, dan

menghidu bau sekuntum bunga ros?

Rangsangan yang datang dari mata, telinga dan

hidung manusia akan bergerak ke dalam otak

sebagai impuls saraf elektrokimia. Dalam buku-

buku biologi, psikologi, dan biokimia, kamu akan

menemui banyak keterangan bagamana imej ini

terbentuk di dalam otak. Bagaimanapun kamu tidak

dapat menjangkau fakta penting mengenai perkara

ini; siapakah sebenarnya yang merasai impuls saraf

elektrokimia ini sebagai imej-imej, bunyi, bau dan

peristiwa sensori di dalam otak? Di sana terdapat

satu sifat yang sedar di dalam otak yang

merasakan semua ini tanpa merasa sebarang

keperluan kepada mata, telinga dan hidung.

Siapakah pemilik kesedaran ini? Tidak diragui lagi

bahawa kesedaran ini bukanlah dimiliki olah saraf-

saraf, lapisan lemak atau neuron yang terdapat di

dalam otak. Ini adalah sebab mengapa penganut

Darwinis-materialis yang percaya bahawa semua

kewujudan adalah terdiri pada material, tidak dapat

menjawap soalan ini.

Sifat sedar ini ialah roh yang diciptakan oleh Allah.

Roh ini tidak memerlukan mata untuk melihat imej,

juga tidak telinga untuk mendengar bunyian.

Bahkan tidak memerlukan otak untuk berfikir.

Orang yang sedar akan fakta saintifik dan tersirat ini

akan menghayati kebesaran Allah, akan takut

kepadaNya dan meminta perlindungan dariNya,

Dia yang mengeluarkan keseluruhan alam semesta

di dalam tempat yang gelap-gelita beberapa kubik

sentimeter dalam tiga-dimensi, berwarna, samar-

samar, dan bentuk yang berkilau-kilauan.

Kepercayaan Materialis.

Apa yang kita pelajari sejauh ini menunjukkan teori

evolusi adalah satu dakwaan yang secara terbuka

bertentangan dengan fakta saintifik. Dakwaan teori

ini berhubung asal usul kehidupan yang

berselindung di balik wajah sains, mekanisme-

mekanisme bersifat evolusi yang dikemukakannya

tidak sedikitpun mempunyai kesan ke atas evolusi,

dan rekod-rekod fosil yang menunjukkan

keperluan kepada bentuk-bentuk peralihan

sebenarnya tidak pernah wujud. Dalam kes ini,

teori evolusi tersadai sebagai satu idea yang

bertentangan dengan sains. Sebagai satu

kebenaran, banyak idea-idea yang dilontarkan ke

dalam dunia sepanjang sejarah, seperti model

evolusi, telah pun dibatalkan dari agenda saintifik.

Tetapi teori evolusi ini dengan perancangan teliti

telah dikekalkan dalam agenda saintifik. Setengah

orang bahkan cuba menggambarkan kritikan teori

ini sebagai 'serangan ke atas sains', tetapi kenapa?

Sebab kepada situasi ini ialah bahawa bagi

setengah orang, teori evolusi ini telah menjadi

kepercayaan dogmatik yang mustahak. Golongan

ini berkeras degil tunduk kepada falsafah

materialisme dan terpengaruh dengan Darwinisme

sebagai penerangan alam material yang mutlak.

Mereka kadang-kadang secara terbuka

mengakuinya. Richard Lewontin pakar genetik

terkenal dari universiti Harvard dan pada masa

yang sama seorang evolusionis terkemuka

mengakui bahawa dia adalah 'pertama materialis,

kemudian saintis' dalam perenggan ini;

Bukanlah bahawa metode dan institusi sains apa

cara sekalipun memaksa kita mengakui penjelasan

material mengenai fenomena dunia, tetapi

sebaliknya, bahawa kita didesak oleh kesetiaan

tertinggi kita atas sebab-sebab material untuk

membuat alat-alat pengkajian dan merangka

konsep yang membuahkan penerangan bersifat

kebendaan, tidak kira betapa sekalipun

bertentangan dengan intuisi, tidak kira betapa

menghairankan untuk diterima. Dan lagi,

materialisme adalah mutlak, maka kita tidak akan

membenarkan kaki Tuhan berdiri di depan pintu.

Kenyataan ini adalah jelas bahawa Darwinisme

adalah suatu dogma yang dihidupkan untuk suatu

sokongan kepada falsafah materialisme. Dogma ini

menganggap bahawa tiada sebarang kewujudan

melainkan yang bersifat kebendaan. Atas alasan ini,

ia percaya bahawa unsur bukan hidupan, iaitu zat

tanpa sifat sedar yang sebenarnya menjadikan

kehidupan. Ia menerima bahawa jutaan spesis

hidupan seperti burung-burung, ikan, zirafah,

harimau, serangga, pokok, bunga-bunga, ikan

paus timbul dari kesan sama seperti yang ada di

dalam benda tidak bernyawa, dalam perkataan lain

hujan dan petir. Ini adalah benar-benar

bertentangan dengan akal dan sains. Tetapi

golongan darwinis terus mempertahankan

kepercayaan ini sebagai usaha untuk 'menghalang

kaki Tuhan berdiri di depan pintu'.

Orang yang melihat kepada asal usul hidupan

tanpa sebarang prejudis materialis pasti akan

menyedari kebenaran ini; semua benda hidupan

adalah hasil kerja Pencipta yang mempunyai kuasa

yang tinggi, pengetahuan dan kebijaksanaan.

Pencipta ini adalah Tuhan, yang menciptakan

seluruh alam semesta daripada tiada, yang

menghias di dalamnya dengan cara yang paling

sempurna, mencipta dan memberikan bentuk

kepada semua makhluk hidupan.

Mereka berkata: "Maha suci Engkau, tidak ada yang

kami ketahui selian dari apa yang telah Engkau

ajarkan kepada kami: Sesungguhnya Engkaulah

yang Maha Tahu lagi Maha Bijaksana.

(Surah Al-Baqarah, 32)

0 Response to "TEORI EVOLUSI"

Posting Komentar